miércoles, 30 de enero de 2008

Ariño: un pueblo de Teruel, pionero a nivel mundial en el uso de las TIC

El jefe de estudios, José Antonio Blesa, en colaboración con Microsoft, pudo proporcionar a sus alumnos Tablet PC, ordenadores portátiles muy fáciles de usar, conectados a una red inalámbrica. Entre otras capacidades, el Tablet PC plasma la escritura del alumno como si se realizara en un papel y la transforma en texto informático, subraya, colorea y en el texto se pueden insertar cuadros y gráficos. También posibilita grabar, acceder a Internet y disponer de imágenes y vídeo. Los Tablet PC son inalámbricos, por lo que se pueden mover por el aula como un cuaderno y sacar al exterior aula hasta cien metros de distancia. Ahora, los estudiantes de los últimos cursos utilizan estos ordenadores en la mayoría de sus clases, convirtiendo las lecciones en apasionantes experiencias interactivas y aprendiendo cada uno a su ritmo. El éxito de este proyecto animó a comenzar su implantación progresiva en todos los colegios de la región durante los tres años siguientes, habiendo dotado a estos centros de hasta 14.000 Tablet PCs. Actualmente, participan en este proyecto más de 10.300 alumnos de más de 350 centros de educación primaria.
Os paso un vídeo muy interesante que muestra la realidad de estas aulas.

martes, 29 de enero de 2008

Avui he trobat un article, publicat per Jordi Vivancos (Mestre i Llicenciat en Pedagogia i formador en TIC), que s'ajusta molt al debat obert avui a classe.
M'ha semblat realment interessant per la situació tan curiosa que planteja, a l'hora de posar de manifest l'importància futura d'un imminent ús incondicional d'internet dins l'aula. Què us sembla?

L'ordinador transparent

Un dels indicadors de la maduresa d'un producte o una tecnologia és quan l'incorporem a la nostra activitat habitual, i deixem de pensar en ella com un element excepcional amb interès per si mateix. Aplicada aquesta idea a les TIC educatives, és el que alguns autors anomenen ordinador invisible o transparent.
Per a la Generació de la Tecla (els nadius digitals) els telèfons mòbils, les videoconsoles, els ordinadors i Internet són tecnologies transparents que serveixen per satisfer les seves necessitats comunicacionals, lúdiques i, en certa mesura, d'aprenentatge.
En les dues dècades que portem d'aproximació entre l'Educació i les TIC, els centres educatius són encara lluny d'haver assolit el grau de transparència tecnològica que ja tenen la majoria dels alumnes a la seva llar.
Avui encara és difícil fer una predicció de quan trigarem a veure una situació com la següent:
- Avui no hem pogut treballar a la classe.
- No ha vingut el mestre?
- Si, però no funcionava Internet.
És evident que a l'Escola intervenen un conjunt de factors limitants que retarden l'adopció de les TIC. Des de la vostra perspectiva, quins penseu que són:
Els equipaments actuals? L'adequació dels continguts? La formació del professorat? L'organització educativa? El disseny curricular? L'escletxa generacional? La tradició pedagògica? xxxxx?

¿Líos con las nuevas tecnologías?



Nunca es fácil trabajar con nuevos conceptos, pero frecuentemente se nos olvida que lo que nos parece viejo hoy, ¡fue una gran novedad algún día!